2025 – Sprawdź, dlaczego to będzie dobry rok dla VR!
Żyjemy w erze dynamicznego rozwoju technologii. Nic tu nie stoi w miejscu. Wraz z każdym rokiem pojawiają się przełomowe modernizacje. Szybkość przetwarzania danych, jakość grafiki, automatyzacja, to tylko niektóre obszary, w których następują zmiany, niewyobrażalne kilka lat temu. Sprawdź, jak ostatnie lata rozwinęły Wirtualną Rzeczywistość i czego możemy się spodziewać w 2025 roku! Zapoznaj się z najnowszymi trendami i predykcjami dla świata VR.
Innowacje w Rzeczywistości Rozszerzonej(AR)
Zaczynami naszą listę od dobrych informacji dla osób zainteresowanych rzeczywistością rozszerzoną. Pierwsze próby wprowadzenia AR, czyli łączenia rzeczywistości z nałożonymi na nią elementami cyfrowymi , mogą się kojarzyć z okularami Google Glass lub szkłami produkowanymi przez meta.
Co to takiego Rozszerzona Rzeczywistość? Przeczytaj tutaj nasz przewodniki po AR!
W 2025 roku technologie możemy się spodziewać wprowadzenia na rynek zaawansowanych rozwiązań w świecie AR, które nie tylko usprawnią płynność i interaktywność łączenia się elementów generowanych cyfrowo z rzeczywistym otoczeniem. Oczekujemy integracji dotychczasowej technologii z danymi wolumetrycznymi, które sprawią, że interakcje z trójwymiarowymi treściami osadzonymi w naszej codzienności będą zdecydowanie bardziej naturalne i intuicyjne.

AI podbija rozwój technologii VR
W 2025 roku zobaczyć możemy również integrację sztucznej inteligencji (AI) z technologią wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz AR. Co to oznacza w praktyce? Na pewno znaczącą poprawę w renderowaniu obiektów, przetwarzaniu danych i śledzeniu ruchów gracza, żeby jeszcze płynniej dopasować obraz i generowany świat do wymagań użytkownika.
Firma Samsung, we współpracy z Google, ogłosiła już pod koniec poprzedniego roku prace nad nowym headset’em – Android XR oraz Projekt Moohan. Ta innowacja będzie wzorowana na dotychczasowych rozwiązaniach AR, choć ulepszona o najnowsze śledzenie wzroku i integrację asystenta AI Gemini.

Meta nie pozostaje w tyle i również planuje doskonalenie swoich okularów Ray-Ban i wyposażenie ich w AI. Rozwiązania te mają umożliwić płynną interakcję z social-mediami oraz transmisjami na żywo.
Dowiedz się więcej o ambicjach Mety w technologii VR i Metaverse!
Znaczący wpływ technologii 5G
Dzięki wysokiej przepustowości danych, zapewnianych przez technologie 5G, zestawy do VR oraz okulary AR mogą znacznie rozwiną skrzydła swoich możliwości. Transmisja wysokiej jakości treści w czasie rzeczywistym, pozbawiona opóźnień dzięki temu szybkiemu i stabilnemu łączu wpłynie na responsywność świata cyfrowego. Jest to kolejny krok w zatarciu granicy między rzeczywistością a możliwościami VR. Rozwój 5G w 2025 roku stanowczo przyczyni się do popularyzacji VR oraz AR i zwiększy możliwości implementacji tych rozwiązań w różnych branżach naszej rzeczywistości.
Gry i rozrywka w wirtualnej rzeczywistości
Gry na VR dalej królują w rozwijaniu tej technologii. Już w styczniu 2025 ukazały się nowe, ciekawe tytuły gier, które doskonalą dotychczasowe doznania immersji ze światem i realizm grafiki. Kilka z tych tytułów, które mogą być warte sprawdzenia przez ciebie:
- Human Within dla Meta Quest – Interaktywne przeżycie z bogatą historią, podążającą za cyberinżynierką Nylą i jej przełomowym wynalazkiem, kiedy wszystko się załamuje i zmusza ją do podjęcia trudnych decyzji.
- Pirates VR: Jolly Roger – Odwiedź wyklętą wyspę Karaibską pełną zagadek, przygód i pułapek.
- Arken Age – Strzelanka osadzona w pięknym świecie, w której walczysz z kosmitami.
- Assetto Corsa EVO – Czyli jedna z najlepszych gier wyścigowych.
W 2025 roku w branży gier oczekujemy także premier nowych urządzeń, takich jak Meta Quest 3S, które ma zrewolucjonować świat VR dzięki przestępnej cenie i zaawansowanym funkcjom. Meta ewidentnie stara się spopularyzować wirtualną rzeczywistość w tym roku. Czy im się to uda?
Jak VR wpłynie na rozwój w innych branżach?
Wirtualna rzeczywistość odnajduje się coraz lepiej w zastosowania innych niż gry i zabawa. Technologie AR i VR stopniowo wkraczają w obszary edukacji, oferując interaktywne metody nauczania.
Może to się okazać niezbędne w przyszłości, w której najmłodsi mają coraz gorszą umiejętność skupienia się, będącą następstwem wychowania z telefonem w ręku. Immersja i rozrywkowy sposób nauczania poprzez VR może pomóc w edukacji i zrewolucjonować sposoby nowoczesnego nauczania.

Ciekawie prezentują się również próby integracji branży e-commerce z AR. Rozwój technologii ma umożliwiać zdalne przymierzanie ubrań lub też wypróbować, jak nowy fotel będzie się wpasowywał w Twoim salonie, przed dokonaniem zakupu online.
VR ma też dotrzeć w 2025 roku do środowiska medycznego. Technologia już teraz znajduje tam wykorzystanie w celach szkoleniowych jak i terapeutycznych. Symulacje medyczne przy pomocy VR moją umożliwić bezpieczną praktykę skomplikowanych procedur i precyzyjnych zabiegów. W wirtualnej rzeczywistości jest również potencjał na pomoc w rehabilitacjach oraz w leczeniu fobii.
Leak! Meta Quest 4 w produkcji?
W 2025 roku mają trwać prace nad projektem Meta Quest 4. Niewiele jeszcze wiadomo o szczegółach tego produktu, ale pojawić się mają najnowsze integracje śledzenia wzroku oraz mimiki twarzy.
Z historii wiemy, że produkty Mety nie są zbyt szczelnie trzymane w tajemnicy, dlatego w 2025 roku możemy spodziewać się wielu przecieków informacji na temat nowości i rozwoju tego nowego headseta.