Ciemna przyszłość gier AAA
Kolejne gry AAA nie zachwycają już tak, jak kiedyś. Pojawia się coraz więcej głosów, że to nieopłacalne i przede wszystkim nudne. Ciągłe prequele, sequele i remake’i tych samych tytułów źle wróżą branży dużych gier…
Czym jest gra AAA?
Gry AAA (Triple-A) to gry o najwyższym budżecie przeznaczonym na produkcję i promocję. Oczekiwanym standardem jest wysoka jakość i dobra sprzedaż. Można powiedzieć, że jest to odpowiednik kinowego blockbustera. Skąd wzięło się A? Jest to pochodna amerykańskiego systemu oceniania w szkołach, gdzie właśnie litera A oznacza najwyższy stopień.
Charakterystyczne cechy takich gier to:
- ogromny budżet produkcyjny i marketingowy
- duży zespół pracujący nad grą
- nowe technologie i dopracowana grafika
Za pierwszą grę AAA uważa się Final Fantasy VII (1997), na której produkcję przeznaczono 40-45 milionów dolarów, a na promocję ponad dwa razy tyle, bo aż 100 milionów dolarów.
Najbardziej znane gry AAA
Grand Theft Auto V
Producent: Rockstar Games
Sprzedane kopie: 110 milionów
Otwarty świat akcji, wyścigi, strzelaniny i dynamiczne misje – wszystko to znajdziemy w GTA V. Wcielamy się w trzy różne postacie i eksplorujemy fikcyjne Los Santos i jego okolice. Rozbudowana fabuła i szereg aktywności sprawia, że jest jedną z najbardziej popularnych gier w historii. Sukces gry przerodził się też w zainteresowanie następną częścią – w końcu trailer GTA VI ma już 203 miliony wyświetleń!
Read Dead Redemption 2
Producent: Rockstar Games
Sprzedane kopie: 50 milionów
Gra akcji osadzona w otwartym świecie u schyłku ery Dzikiego Zachodu. Wcielamy się w Arthura Morgana i przeżywamy jego historię. Znajdziemy tu niezwykle szczegółową grafikę, realistyczną rozgrywkę i rozbudowane postaci. Każdy detal jest dopracowany – nawet ubywające jedzenie z talerza NPC!
The Elder Scrolls V: Skyrim
Producent: Bethesda Game Studios
Sprzedane kopie: 30 milionów
Kto nie widział ikonicznej sceny „Hey, you’re finally awake.” z tej gry RPG? Głównym bohaterem jest Dovahkiin, który musi powstrzymać powracające smoki i uratować krainę Skyrim. Posiada bogatą fabułę i ogromną swobodę w eksploracji, co pozwala na przeżycie unikalnych przygód.
God of War
Producent: Santa Monica Studio, Jetpack Interactive
Sprzedane kopie: 19,5 miliona
Epicka gra akcji, w której mamy okazję wcielić się w Kratosa, byłego boga wojny, który przemierza nordyckie krainy wraz ze swoim synem, Arteusem. Mieszanka intensywnej walki z emocjonalną narracją, która bada relacje rodzinne i osobiste zmagania bohatera.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
Producent: CD Projekt Red
Sprzedane kopie: 75 milionów
Okazja do wcielenia się w potężnego wiedźmina, Geralta z Rivii i odnalezienie Ciri. Otwarty świat, bogata narracja, złożone postacie i trudne dylematy moralne w połączeniu z różnorodnymi misjami i oszałamiającymi krajobrazami to podstawa sukcesu tej gry.
Inne typy gier
Gry AA
Mało rozpowszechniony termin, ale pomocny przy klasyfikacji gier na rynku. Są to produkcje średniobudżetowe. Studia są wspierane przez dużych wydawców i mają pewne zasady, których muszą się trzymać, jednak i tak mogą pozwolić sobie na trochę eksperymentowania. Gry od studiów AA to chociażby It Takes Two (Hazelight Studios) czy Amnesia: The Bunker (Frictional Games).
Gry indie
Są to niezależne produkcje. Trudno jest je jednak skategoryzować, bo taka gra może wyjść spod rąk jednej osoby, ale też całego zespołu. Najczęściej jednak mamy na myśli niezależność finansową, estetyczną i pomysłową. Twórcy nie mają wsparcia dużego wydawcy, często finansowana jest ze zbiórek pieniędzy. Styl wizualny także bardzo się wyróżnia – częste są eksperymenty z wyglądem, który zazwyczaj kończy jako bardzo unikalna, autorska oprawa. Nie zapominajmy również o historii. Niezależne produkcje nie muszą trzymać się utartych szlaków i mogą eksplorować różnorodne tematy.
Najbardziej znane gry indie
Hades
Producent: Supergiant Games
Sprzedane kopie: 7 milionów
To dynamiczna gra rougelike, w której wcielamy się w syna Hadesa – Zagreusa, który próbuje uciec z podziemi. Gra łączy intensywną akcję z narracją i oferuje różne umiejętności i spotkania z mitologicznymi postaciami. Fabuła rozwija się przy każdym podejściu.
Stardew Valley
Producent: ConcernedApe, The Secret Police Limited
Sprzedane kopie: 15 milionów
Gra symulacyjna, w której przekształcamy opuszczoną farmę w tętniące życiem gospodarstwo. Możemy hodować zwierzęta, zająć się uprawą roślin, nawiązywać relacje i eksplorować podziemia pełne skarbów i potworów.
Hollow Knight
Producent: Team Cherry
Sprzedane kopie: 6 milionów
Animowana gra, w której główną postacią jest rycerz eksplorujący królestwo Hallownest. Różnorodne mechaniki walki, skoplikowane zagadki i emocjonalna narracja to wszystko, co znajdziemy w grze. Nie zapominajmy również o przepięknym, malowniczym świecie, w którym się to odbywa.
Don’t Starve i Don’t Starve: Togheter
Producent: Klei Entertainment, Blitworks
Sprzedane kopie: 7 milionów (Don’t Starve), 6 milionów (Don’t Starve: Togheter)
Gra survivalowa, w której musimy przetrwać w tajemniczym i nieprzyjaznym świecie. Spotykamy dziwne stworzenia (chociażby wielkie oko z nogami, które ma być ptakiem) doświadczamy nieprzewidywalnych zjawisk (deszcz żab to nic nadzwyczajnego). Wyróżnia się unikalnym stylem artystycznym i mechaniką zarządzania zasobami, która zmusza graczy do ciągłej eksploracji.
Undertale
Producent: Toby Fox
Sprzedane kopie: 6 milionów
Innowacyjna gra RPG, w której eksplorujemy podziemny świat zamieszkany przez potwory i próbujemy się wydostać. W trakcie podejmujemy wybory moralne, które wpływają na fabułę i zakończenie gry. Emocjonalna głębia gry osiągnięta przez unikalny system walki, który pozwala na oszczędzanie przeciwników i tego konsekwencje, zyskała szerokie uznanie wśród graczy.
Które gry cieszą się większą popularnością?
Trudno ukryć, że gry AAA nadal dominują w mainstreamowym rynku. Duże i dopracowane produkcje zawsze znajdą swoich fanów, w końcu na takie gry z rozmachem wyczekuje wiele osób. Nie można odbierać wagi gier indie. Aż 98% gier wydanych na Steam w 2021 roku to gry niezależne. Jest to spowodowane łatwą produkcją i dystrybucją, szeroką dostępnością wiedzy o gamedevie oraz niskimi kosztami, co zachęca małych twórców do wydawania swoich gier. Coraz więcej graczy poszukuje różnorodnych i przede wszystkim świeżych doświadczeń w grach indie.
Były szef PlayStation o grach AAA
Shawn Layden, były szef PlayStation wypowiedział się o branży gier, która w ostatnim czasie ma problemy z masowymi zwolnieniami. Warto przypomnieć, że łączna liczba zwolnień w branży gier AAA w 2023 roku wynosiła około 10500 osób. Czy to dużo? Teoretycznie tak, w praktyce – 2024 rok dorównał temu wynikowi już w pięć miesięcy.
Boję się, że zaakceptowaliśmy model AAA, 80 godzin rozgrywki, 50 gigabajtów gry i jeśli nie możemy tego osiągnąć, to nie możemy nic zrobić. Dlatego nadchodzi zmiana w sposobie myślenia. Od teraz będą wychodzić głównie gry AA
Shawn Layden uważa, że rosnący koszt produkcji gier to spore zagrożenie dla branży. Porównał to do budowania katedr w Europie – ogromne budowle ku czci Boga, które były tworzone przy użyciu niewolniczej pracy, co nie mogło utrzymać się na dłuższą metę. Podobnie jest z grami AAA.
Stało się to zbyt czasochłonne i kosztowne. Były wspaniałe i piękne. Możesz popatrzeć na każdą z nich w Europie i pomyśleć: „To cud”. Ale nie budujemy ich już. Nie budujemy ich, bo matematyka nie działa. Jeśli masz cztery ściany i dach, możesz to nazwać swoim kościołem. Nie potrzebujesz już katedry
Były szef Playstation dodał, że taki model biznesowy prowadzi do monotonii. Jeśli każda produkcja ma ogromny budżet, to tolerancja na ryzyko jest bardzo niska. Sprawia to, że na rynku pojawiają się kolejne klony gier, sequele i prequele, bo jest to bezpieczniejsze.
Co czeka nas w przyszłości?
Duże gry AAA nie znikną. Już w przyszłym roku czeka nas premiera giganta, jakim jest Grand Theft Auto VI. Ciężko jednak nie zauważyć, że gry indie stają się poważnymi rywalami dla dużych, wysokobudżetowych tytułów. Coraz więcej graczy zaczyna oczekiwać większej różnorodności i kreatywności, a nie tylko odgrzewania tego samego kotleta. Nie można zapomnieć też o grach usługach, które także grzeją swoją pozycję na rynku. Możliwy jest jednak kompromis i wzrost liczby gier AA na rynku.
3 komentarze
Możliwość komentowania została wyłączona.