stanowisko gamingowe składające się z biurka, komputera stacjonarnego oraz fotela gamingowego

Czym są cheaty w grach?

Osoby niegrające w gry mogą nie wiedzieć do czego służą ani czym są cheaty, jednak każdy gracz chociaż raz w swojej karierze ich używał. Czym one tak właściwie są?

Cheat – definicja, co to jest?

Według definicji cheat to modyfikacja elementów gry, która jest łamaniem zasad gry ustalonych przez autorów danej produkcji. Za cel uznaje się zyskanie przewagi w rozgrywce nad komputerem1. Taka definicja odnosi się do gier jednoosobowych, bez trybu online.

Jednak cheaty są również używane w grach wieloosobowych. W takim przypadku są uznawane za oszustwo przez społeczność graczy. Najczęściej cheaterzy używają ich, aby zdobyć przewagę nad innymi graczami, jak również po to, aby uprzykrzyć grę innym użytkownikom. Dodatkowo cheaty w grach online mogą skutkować banem czasowym lub permanentnym, czyli blokadą konta, uniemożliwiającą dalszą grę.

Cheaty dawniej i dziś…

Dawniej cheaty były kodami, które wpisywało się w odpowiednim miejscu w grze. Zazwyczaj służyły do ułatwiania rozgrywki, dodania elementu w grze, nieskończonych zasobów, nieśmiertelności postaci gracza, jak również osiągania dużych prędkości pojazdami dostępnych w danej produkcji. Pierwotnie kody miały służyć do lepszego sprawdzania oprogramowania przez testerów. Ich zadaniem było ułatwienie procesu tworzenia. Tester dzięki kodom mógł zignorować trudności w rozgrywce lub przejść do późniejszego etapu gry, aby skupić się na elemencie, wymagającym dopracowania lub poprawek.

Jednak gracze finalnie odkryli kody, które nigdy nie miały trafić w ich ręce. Najczęściej służyły do ułatwienia rozgrywki, z czasem użytkownicy znaleźli dla nich inne zastosowanie – łamanie zasad świata gry, przechodzenie do zamkniętych pomieszczeń, posiadanie niedostępnych przedmiotów czy umiejętności.

Obecnie cheaty to nie tylko kody, lecz również oprogramowania, pozwalające na niedozwolone mechaniki gry. Przykładem może być tutaj aimbot, który w grach FPS celuje w przeciwników za gracza, czasem też oddaje strzały lub automatycznie trafia w głowy przeciwników, zapewniając więcej punktów graczowi.

Graczom często zależy na osiągnięciach (z ang. achievements), które najłatwiej i najszybciej można było zdobyć dzięki cheatom czy innym oszustwom.

Obecnie twórcy gier stosują różne oprogramowania wykrywające cheaty.

Retro konsola z retro monitorem

Cheaty, a mikropłatności – nowoczesność?

Gry jedno- i wieloosobowe oferują zawartość premium, którą dawniej można było odblokować dzięki cheatom. Obecnie zostały wprowadzone mikropłatności, czyli konieczność zapłaty za ułatwienie rozgrywki.

Gry jednoosobowe najczęściej oferują odblokowanie ukrytych poziomów, nowej broni czy też customowy wygląd świata wirtualnego.

Gry wieloosobowe oferują kupno wirtualnej waluty lub zawartości premium. Za walutę można zakupić ulepszenia, które obejmują bronie, zbroje czy wygląd postaci. Jednak część zawartości premium wymaga oddzielnej płatności, gdyż wirtualna waluta nie pozwala na jej zakup.

Można rzec, że mikropłatnościnowoczesnymi cheatami. Gracz, który jest w stanie zapłacić za ułatwienia czy ulepszenia, ma przewagę nad tym, który nie ma możliwości znalezienia dodatkowych środków na ten cel.

Banknoty w różnych walutach

Walka deweloperów z cheatami

Twórcy gier walczą z cheaterami na różne sposoby. Najczęstszym sposobem jest używanie oprogramowania antycheatowego, które działa w tle podczas rozgrywki, skanuje pamięć komputera, poszukując znanych cheatów lub nieautoryzowanych modyfikacji.

Deweloperzy często analizują anomalie w stosunku do graczy – jeśli gracz uzyskuje wysokie wyniki w krótkim czasie, jego aktywność staje się podejrzana i podlega dokładnej analizie.

Również weryfikacja integralności plików jest jednym ze sposobów walki z cheaterami. Zanim gracz rozpocznie grę, jej pliki są sprawdzane pod kątem modyfikacji.

Wiele gier online posiada system raportowania. Gracze mogą zgłaszać podejrzane działania innych użytkowników. Każde zgłoszenie jest weryfikowane przez zespół moderatorów, a w przypadku wykrycia cheatowania są podejmowane odpowiednie działania.

EpicGames pozwało twórców cheatów do Fortnite, domagając się odszkodowania oraz pokrycia kosztów sądowych. Oprócz stworzenia oprogramowania cheatującego i złamania licencji użytkownika, zarzutem było również złamanie praw autorskich. Przez takie działanie EpicGames zanotował spadek zainteresowania graczy oraz przychodów z mikropłatności.

Grafika ukazująca walkę w grze Mortal Kombat

Cheaty i ich postrzeganie w różnych krajach

W niektórych krajach cheatowanie jest uznawane za przestępstwo, za które grozi grzywna lub więzienie. Dobrym przykładem jest tutaj Korea Południowa, w której cheaty oraz modyfikacje w grachnielegalne, a za używanie ich grozi nawet do 50 tysięcy dolarów grzywny oraz kara pozbawienia wolności do 5 lat. Również w Chinach cheaty są karalne, po wykryciu cheatera nakładany jest na niego monitoring, który obserwuje jego poczynania w internecie oraz rozgrywkę, analizując każdy jego krok, oprócz tego grozi mu zablokowanie dostępu do danego tytułu, nawet jeśli nabył go legalnie, również producenci cheatów zostają ukarani poprzez wysokie sankcje.

W Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie cheatowanie nie jest klasyfikowane jako przestępstwo, natomiast używanie oprogramowania cheatującego, które narusza prawa autorskie i/lub regulamin gry, jest karalne, a najczęściej grozi za to: zakaz korzystania z konta/gry, grzywna, postępowanie sądowe z udziałem twórców danej produkcji.

W większości krajów europejskich cheatowanie jest uznawane za naruszenie regulaminu gry, za co gracze zostają ukarani banem permanentnym konta używanego w grze. Choć we Francji władze są nastawione na ochronę konsumentów i rzadko dążą do karania graczy.

Mapa świata

Cheaty – używać czy nie używać?

Cheatowanie w grze jednoosobowej nie jest niczym złym (przynajmniej w Polsce), gdyż oddziałuje tylko na gracza, który ich używa. Może ułatwić rozgrywkę, pomóc pokonać wyzwania stawiane przez grę czy sprawdzić możliwości danej produkcji.

Natomiast cheatowanie w grze wieloosobowej jest postrzegane jako oszustwo i coś złego. W końcu oddziałuje na innych graczy, którzy chcą czerpać rozrywkę z gry, a cheater im to uniemożliwia. Osoba przyłapana na oszukiwaniu może zostać odizolowana przez pozostałych uczestniczących w rozgrywce online, jak również może spotkać się z nieprzyjemnościami ze strony współgraczy.

  1. Mia Consalvo, Cheating: Gaining Advantage in Videogames. Massachusetts Institute of Technology, 2007, s. 5–8. ↩︎

Podobne wpisy