Jak era Web 3.0 zmieni prowadzenie biznesu online?
Rewolucja technologiczna, w której potężną rolę odgrywa rozwój sztucznej inteligencji i blockchainu, wpływa na rozkwit Web 3.0. Najnowsza generacja sieci ma umożliwić stworzenie wirtualnej przestrzeni, którą będzie wyróżniać większy nacisk na bezpieczeństwo i prywatność użytkowników w porównaniu z generacją Web 2.0 zdominowaną przez Big Techy. Jak Web 3.0 wpłynie na biznesy online?
Historia sieci od Web 1.0 do Web 3.0
Web 1.0, czyli pierwszą generację sieci, stworzył brytyjski informatyk i fizyk Tim Berners-Lee w 1989 roku. Internet w latach 90. XX wieku bazował na hiperłączach, które umożliwiały odkrywanie wirtualnego świata wyłącznie w linearny sposób. Internauci nie mogli wchodzić w interakcje z witrynami oraz innymi osobami jak współcześni użytkownicy. Sieć przypominała bibliotekę statycznych stron tekstowych połączonych linkami. Kod HTML i multimedia były ograniczone do minimum.
Twórcą kolejnego internetowego przełomu został Dale Dougherty, twórca terminu Web 2.0. Kolejna generacja sieci ujrzała światło dzienne w 2004 roku. Użytkownicy stron internetowych mogli porozumiewać się z właścicielami witryn oraz innymi odwiedzającymi, dodając wypowiedzi w różnych formach: graficznych, filmowych czy tekstowych.Rozpoczęła się era intensywnego rozwoju mediów społecznościowych.
Czy kolejnym krokiem będzie odejście od popularnych platform, zarządzanych przez Big Techy, na rzecz zanonimizowanych przestrzeni w sieci Web 3.0?
Czym się wyróżnia Web 3.0 na tle poprzednich generacji?
Koncepcja Web 3.0 zakłada decentralizację sieci w celu zagwarantowania internautom przejrzystych zasad przetwarzania danych, wyższego poziomu bezpieczeństwa i demokratycznego dostępu do dóbr cyfrowych. To oznacza, że wirtualna przestrzeń z platformami zapewniającymi większą anonimowość miałaby zastąpić rozwiązania takich gigantów technologicznych, jak Google, Meta czy Microsoft.
Jakie korzyści biznesowe zapewnia Web 3.0?
Sieć ewoluująca w kierunku Web 3.0 wywoła zmiany gospodarcze i społeczne, które wpłyną na relacje między przedsiębiorcami a konsumentami.
Ogromną rolę w interakcjach w segmencie B2B oraz B2C odegra sztuczna inteligencja. AI rozwija się dzięki m.in. uczeniu maszynowemu i przetwarzaniu języka naturalnego. Już teraz ułatwia przedsiębiorcom analizowanie dużych ilości informacji, na podstawie których zapadają decyzje zwiększające sprzedaż. Zdecentralizowana sieć Web 3.0 będzie sprzyjać bezpieczniejszemu przetwarzaniu danych użytkowników, którzy zyskają lepszą kontrolę nad tym, kto i kiedy je wykorzystuje. To oznacza, że przedsiębiorcy będą mogli coraz lepiej rozumieć swoich klientów, ale jednocześnie zostaną zobowiązani do transparentnego zarządzania danymi konsumentów.
Co ważne, sieć Web 3.0 nazywa się siecią 3D dzięki wykorzystaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej, która zaciera granice między zakupami w realnym świecie oraz wirtualnej przestrzeni. Coraz głębsza immersja zakłada m.in. interakcje z hologramami uprzyjemniającymi wybór produktów online.