Logo Adobe Illustrator

Jak zrobić logo w Adobe Illustrator?

Logo to najważniejsza część wizerunku marki. Obojętnie, czy robisz je na swoje potrzeby, czy dla kogoś, warto wiedzieć jak to zrobić i wykorzystać do tego najlepsze oprogramowanie graficzne na rynku: Adobe Illustrator.

Jak stworzyć logo?

Zacznijmy od najważniejszego: czym jest logo? Logo to kluczowy element w rozpoznawalności marki. Ma ono odróżniać od siebie firmy i podświadomie wskazywać wartości danego przedsiębiorstwa.

McDonald logo
McDonald logo, fot: Janet Ganbold, unsplash.com

McDonald’s

Nawet samo zestawienie czerwonego i żółtego już przywodzi nam na myśl tą markę. Czerwień jest energiczna, symbolizuje apetyt i głód, żółty natomiast – radość.

Apple logo
Apple logo, fot: Amin Zabardast, unsplash.com

Apple

Ich logo to czysta elegancja i luksus. Minimalistyczne jabłko, które ma różne połączenia w kulturze powiązane jest z innowacyjnością.

Budowa logo składa się z dwóch rzeczy: sygnetu i logotypu. Zdarza się, że marka posiada tylko jedno z tych rzeczy. Sygnet to przekaz tekstowy, czyli nazwa marki, a logotyp to sam symbol graficzny.

Logotyp

Coca-Cola logotyp
Coca-Cola logotyp, fot: Daria Nepriakhina, unsplash.com

Sygnet

Volkswagen sygnet
Volkswagen sygnet, fot: Erik Mclean, unsplash.com

Logo

Jaguar logo
Jaguar logo, fot: Viktor Forgacs, unsplash.com

Ale jeszcze zanim rozpoczniesz pracę, musisz zadać sobie bardzo ważne pytania:

  • Co ma oznaczać logo?
  • Z czym ma się kojarzyć?
  • Jakie wartości mają za nim stać?

Jeśli chcesz stworzyć logo dla marki z branży fitness, warto użyć ostrych i dynamicznych kształtów oraz żywych kolorów. W przypadku kancelarii prawnej postawimy jednak na stonowane barwy i profesjonalną czcionkę.

Ważne, abyś stworzył wiele wersji projektu. Wyrzuć z siebie wszystkie pomysły, nawet te „złe”!

Projekt z kartki na digital

Jeśli Twoje rysunki pojawiły się na kartce, nie martw się! Nie potrzebujesz skanera, żeby otworzyć je na komputerze. Wystarczy, że zrobisz wyraźne zdjęcie telefonem i otworzysz je w Illustratorze. Następnie na nowej warstwie tworzysz linie, używając pióra.

Co po wrzuceniu zdjęcia?
Co po wrzuceniu zdjęcia?, fot: Lidia Pająk

Gdy wstawisz zdjęcie do Illustratora, wykadruj je odpowiednio do swoich potrzeb. Jeśli nie kadrujesz – kliknij osadź. Obie te opcje są dostępne na górnym panelu po wklikaniu się w zdjęcie. Następnie zmniejsz mocno krycie (jest obok opcji kadruj obraz).

Linie proste zrobisz z przyciskiem SHIFT
Linie proste zrobisz z przyciskiem SHIFT, fot: Lidia Pająk

Następnie w prawym dolnym rogu zablokuj warstwę i dodaj nową. Na nowej warstwie kliknij klawisz P na klawiaturze, aby włączyć pióro. Teraz popraw linie swojego logo.

Briefy

Brief to krótkie streszczenie najważniejszych informacji, potrzebnych do realizacji projektu. Zazwyczaj dostajemy zwięzły opis firmy, by wiedzieć jakimi wartościami się kieruje, określoną grupę docelową, styl, ton komunikacji marki… Nie ma jednej określonej formuły na brief – jego zawartość zależy od rodzaju projektu, którego dotyczy.

Jeśli potrzebujesz przykładowych briefów:

Nazwa firmy: Smakosz Bistro

Branża: Gastronomia

Opis: Smakosz Bistro to przytulna restauracja oferująca lokalne dania oraz sezonowe specjały. Chcemy, aby nasze logo odzwierciedlało atmosferę naszego lokalu oraz naszą pasję do gotowania.

Styl: Ciepły, przyjazny, rustykalny

Kolory: Ziemiste tony (brązy, zielenie), odcienie czerwieni

Inspiracje: Elementy natury, sztućce, talerze, zioła

Grupa docelowa: Rodziny, pary, miłośnicy dobrego jedzenia

Nazwa firmy: Urban Chic

Branża: Moda

Opis: Urban Chic to nowoczesny sklep odzieżowy oferujący trendy w modzie miejskiej. Chcemy, aby nasze logo oddawało charakter naszej marki oraz atrakcyjność naszych produktów.

Styl: Miejski, elegancki, modny

Kolory: Czerń, biel, odcienie szarości, akcenty w kolorze złotym

Inspiracje: Miejskie motywy, grafika, modowe dodatki

Grupa docelowa: Młode osoby, miłośnicy mody, osoby szukające unikalnych stylizacji

Nazwa firmy: Natural Glow

Branża: Kosmetyki

Opis: Natural Glow to firma produkująca ekologiczne kosmetyki na bazie naturalnych składników. Chcemy, aby nasze logo było symbolem jakości i zdrowego stylu życia.

Styl: Elegancki, delikatny, organiczny

Kolory: Pastelowe odcienie, zieleń, róż

Inspiracje: Rośliny, kwiaty, naturalne tekstury

Grupa docelowa: Kobiety w wieku 20-50 lat, osoby zainteresowane ekologicznymi produktami

A jeśli chciałbyś ich jeszcze więcej, polecam konta na Instagramie:

Przykład do nauki projektowania sygnetu i logotypu

Wyobraźmy sobie sklep z meblami...
Wyobraźmy sobie sklep z meblami…, fot: Gian Paolo Aliatis, unsplash.com

Jako przykład weźmiemy sobie fikcyjną firmę kompakt. Produkują oni meble składane i łatwo łączące się ze sobą, idealne dla małych mieszkań. Swoją ofertę kierują do młodych osób, które właśnie kupiły bądź zaczęły wynajmować mieszkanie – czyli najpewniej nie mają w nich zbyt dużo miejsca.

Co możemy z tego wyciągnąć?

  • firma meblarska

Proste, geometryczne kształty będą pasować do mebli. Warto zadbać o czytelność i użyć przejrzystej czcionki.

  • meble składane i łatwe do połączenia

Wszystko ma ze sobą pasować i ma być to łatwe. Proste i dopasowane do siebie nawzajem kształty sprawdzą się tu idealnie.

  • młode osoby

Z racji na wiek grupy docelowej możemy pokusić się o nowoczesne logo. Wyraziste i minimalistyczne kształty to klucz do sukcesu.

Uruchamiamy program Adobe Illustrator

Logotyp

Do logotypu wybrałam czcionkę cascadia code. Jest prosta, estetyczna i oczywiście nowoczesna. Ma jednak też swoje ciekawe elementy – w tym przypadku wygięte w górę K.

Logotyp KOMPAKT
Logotyp KOMPAKT, fot: Lidia Pająk

Sygnet

Dalej zabieramy się za tworzenie już samego sygnetu. Chciałabym, aby znalazły się w nim meble wpasowane w siebie, zgodnie z tym co oferuje firma. Najpierw wrzuciłam swoje pomysły do Illustratora.

Ostatecznie postanowiłam zamknąć logo w kwadracie i wykorzystać literę K z logotypu. Użyłam także z pomysłów wyżej kwiatka oraz stolik. Jest to zamknięcie w „czterech ścianach”, a mimo tego zmieszczenie mebli i dużego K symbolizującego firmę kompakt.

Pierwsza wersja
Pierwsza wersja, fot: Lidia Pająk

Dodałam czarne wypełnienie dla lepszej widoczności elementów ⮕

Wersja z wypełnieniem
Wersja z wypełnieniem, fot: Lidia Pająk

Porada: gdy chcecie edytować wizualnie tekst, albo użyć go jako kształt w logo, zmieńcie tekst na krzywe. Wystarczy zaznaczyć interesujące was litery i kliknąć SHIFT+CTRL+O.

Ważne, aby podstawowa wersja logo wyglądała dobrze bez kolorów. Dopiero później dodawajmy kolory, aby urozmaicić nasz projekt. Tak przygotowany sygnet można przedstawić w wielu wersjach kolorystycznych:

Logotyp KOMPAKT w różnej kolorystyce
Logotyp KOMPAKT w różnej kolorystyce, fot: Lidia Pająk

Typografia

Najprościej rzecz ujmując, typografia to wizualny aspekt tekstu. To, jak wygląda pismo, wpływa na jego odbiór. Najprościej zaprezentować to na przykładach:

Comic Sans
Comic Sans, fot: Lidia Pająk

Z czym kojarzy nam się taki napis? Nie mamy tu żadnego słowa, jednak od razu wiemy, że chodzi o produkty dla dzieci. Grube i zaokrąglone litery dają czcionce „dziecięcego” wyglądu.

Battery park
Battery park, fot: Lidia Pająk

Gdy widzimy coś takiego, od razu myślimy o jakimś horrorze czy historiach kryminalnych. Nietrudno się domyślić, że gdybyśmy użyli takiego stylu na przykład na produktach kosmetycznych, nasza marka nie zostałaby zbyt dobrze odebrana.

Melodrama
Melodrama, fot: Lidia Pająk

Taka czcionka natomiast będzie sugerowała coś starszej daty, prawdopodobnie vintage. Obojętnie, czy będzie to marka ubrań, gier, czy filmów, będziemy spodziewać się czegoś w stylu retro.

Skąd wziąć czcionki?

  • fontshare.com
  • fonts.google.com

Obie te platformy to ogromna baza różnorodnych czcionek, od nowoczesnych i prostych, przez staromodne, aż do dekoracyjnej kaligrafii.

  • fonts.adobe.com

Jeśli mamy dostęp do Illustratora, mamy też dostęp do całego zbioru czcionek Adobe. Dodaje się je łatwiej niż czcionki z innych platform, gdyż po prostu klikamy „dodaj” i wyświetlają się one w programie.

Ile kosztuje logo?

Nie można ukrywać, że ceny logo nie są tak małe, jak mogłoby się wydawać. W 2024 średnia cena logo to między 500 a 5000 złotych. Często trzeba doliczyć do tego zarejestrowanie go jako znak towarowy.

Logo to nie tania sprawa
Logo to nie tania sprawa, fot: Alexander Mils, unsplash.com

Cena Adobe Illustrator

Adobe niestety nie oferuje jednorazowego kupna oprogramowania, tylko subskrypcje. Obecnie Illustrator kosztuje 26,86 € na miesiąc. Często zdarzają się jednak okazje na duże zniżki. Dla uczniów i studentów przygotowany został rabat 45% w pierwszym roku, a największe przeceny pojawiają się zawsze na black friday.

Poradniki

Na szczęście, program sam ofertuje wiele materiałów do nauki. Do każdego narzędzia mamy dodany krótki filmik, prezentujący jego działanie.

Jak włączyć siatkę perspektywy?

Shift+P
Shift+P, fot: Lidia Pająk

Jak dodać obszar roboczy?

Shift+O
Shift+O, fot: Lidia Pająk

Jak stworzyć kształt?

Shift+M
Shift+M, fot: Lidia Pająk

Nie można również pominąć wielu instrukcji i lekcji zapewnionych nam przez Adobe, z których dowiemy się więcej nie tylko na temat samego oprogramowania, ale także zasad projektowania graficznego.

Materiały do nauki z Adobe Illustrator
Materiały do nauki z Adobe Illustrator, fot: Lidia Pająk

Podobne wpisy