Jak zrobić logo w Adobe Illustrator?
Logo to najważniejsza część wizerunku marki. Obojętnie, czy robisz je na swoje potrzeby, czy dla kogoś, warto wiedzieć jak to zrobić i wykorzystać do tego najlepsze oprogramowanie graficzne na rynku: Adobe Illustrator.
Jak stworzyć logo?
Zacznijmy od najważniejszego: czym jest logo? Logo to kluczowy element w rozpoznawalności marki. Ma ono odróżniać od siebie firmy i podświadomie wskazywać wartości danego przedsiębiorstwa.
McDonald’s
Nawet samo zestawienie czerwonego i żółtego już przywodzi nam na myśl tą markę. Czerwień jest energiczna, symbolizuje apetyt i głód, żółty natomiast – radość.
Apple
Ich logo to czysta elegancja i luksus. Minimalistyczne jabłko, które ma różne połączenia w kulturze powiązane jest z innowacyjnością.
Budowa logo składa się z dwóch rzeczy: sygnetu i logotypu. Zdarza się, że marka posiada tylko jedno z tych rzeczy. Sygnet to przekaz tekstowy, czyli nazwa marki, a logotyp to sam symbol graficzny.
Logotyp
Sygnet
Logo
Ale jeszcze zanim rozpoczniesz pracę, musisz zadać sobie bardzo ważne pytania:
- Co ma oznaczać logo?
- Z czym ma się kojarzyć?
- Jakie wartości mają za nim stać?
Jeśli chcesz stworzyć logo dla marki z branży fitness, warto użyć ostrych i dynamicznych kształtów oraz żywych kolorów. W przypadku kancelarii prawnej postawimy jednak na stonowane barwy i profesjonalną czcionkę.
Ważne, abyś stworzył wiele wersji projektu. Wyrzuć z siebie wszystkie pomysły, nawet te „złe”!
Projekt z kartki na digital
Jeśli Twoje rysunki pojawiły się na kartce, nie martw się! Nie potrzebujesz skanera, żeby otworzyć je na komputerze. Wystarczy, że zrobisz wyraźne zdjęcie telefonem i otworzysz je w Illustratorze. Następnie na nowej warstwie tworzysz linie, używając pióra.
Gdy wstawisz zdjęcie do Illustratora, wykadruj je odpowiednio do swoich potrzeb. Jeśli nie kadrujesz – kliknij osadź. Obie te opcje są dostępne na górnym panelu po wklikaniu się w zdjęcie. Następnie zmniejsz mocno krycie (jest obok opcji kadruj obraz).
Następnie w prawym dolnym rogu zablokuj warstwę i dodaj nową. Na nowej warstwie kliknij klawisz P na klawiaturze, aby włączyć pióro. Teraz popraw linie swojego logo.
Briefy
Brief to krótkie streszczenie najważniejszych informacji, potrzebnych do realizacji projektu. Zazwyczaj dostajemy zwięzły opis firmy, by wiedzieć jakimi wartościami się kieruje, określoną grupę docelową, styl, ton komunikacji marki… Nie ma jednej określonej formuły na brief – jego zawartość zależy od rodzaju projektu, którego dotyczy.
Jeśli potrzebujesz przykładowych briefów:
A jeśli chciałbyś ich jeszcze więcej, polecam konta na Instagramie:
Przykład do nauki projektowania sygnetu i logotypu
Jako przykład weźmiemy sobie fikcyjną firmę kompakt. Produkują oni meble składane i łatwo łączące się ze sobą, idealne dla małych mieszkań. Swoją ofertę kierują do młodych osób, które właśnie kupiły bądź zaczęły wynajmować mieszkanie – czyli najpewniej nie mają w nich zbyt dużo miejsca.
Co możemy z tego wyciągnąć?
- firma meblarska
Proste, geometryczne kształty będą pasować do mebli. Warto zadbać o czytelność i użyć przejrzystej czcionki.
- meble składane i łatwe do połączenia
Wszystko ma ze sobą pasować i ma być to łatwe. Proste i dopasowane do siebie nawzajem kształty sprawdzą się tu idealnie.
- młode osoby
Z racji na wiek grupy docelowej możemy pokusić się o nowoczesne logo. Wyraziste i minimalistyczne kształty to klucz do sukcesu.
Uruchamiamy program Adobe Illustrator
Logotyp
Do logotypu wybrałam czcionkę cascadia code. Jest prosta, estetyczna i oczywiście nowoczesna. Ma jednak też swoje ciekawe elementy – w tym przypadku wygięte w górę K.
Sygnet
Dalej zabieramy się za tworzenie już samego sygnetu. Chciałabym, aby znalazły się w nim meble wpasowane w siebie, zgodnie z tym co oferuje firma. Najpierw wrzuciłam swoje pomysły do Illustratora.
Ostatecznie postanowiłam zamknąć logo w kwadracie i wykorzystać literę K z logotypu. Użyłam także z pomysłów wyżej kwiatka oraz stolik. Jest to zamknięcie w „czterech ścianach”, a mimo tego zmieszczenie mebli i dużego K symbolizującego firmę kompakt.
Dodałam czarne wypełnienie dla lepszej widoczności elementów ⮕
Porada: gdy chcecie edytować wizualnie tekst, albo użyć go jako kształt w logo, zmieńcie tekst na krzywe. Wystarczy zaznaczyć interesujące was litery i kliknąć SHIFT+CTRL+O.
Ważne, aby podstawowa wersja logo wyglądała dobrze bez kolorów. Dopiero później dodawajmy kolory, aby urozmaicić nasz projekt. Tak przygotowany sygnet można przedstawić w wielu wersjach kolorystycznych:
Typografia
Najprościej rzecz ujmując, typografia to wizualny aspekt tekstu. To, jak wygląda pismo, wpływa na jego odbiór. Najprościej zaprezentować to na przykładach:
Z czym kojarzy nam się taki napis? Nie mamy tu żadnego słowa, jednak od razu wiemy, że chodzi o produkty dla dzieci. Grube i zaokrąglone litery dają czcionce „dziecięcego” wyglądu.
Gdy widzimy coś takiego, od razu myślimy o jakimś horrorze czy historiach kryminalnych. Nietrudno się domyślić, że gdybyśmy użyli takiego stylu na przykład na produktach kosmetycznych, nasza marka nie zostałaby zbyt dobrze odebrana.
Taka czcionka natomiast będzie sugerowała coś starszej daty, prawdopodobnie vintage. Obojętnie, czy będzie to marka ubrań, gier, czy filmów, będziemy spodziewać się czegoś w stylu retro.
Skąd wziąć czcionki?
- fontshare.com
- fonts.google.com
Obie te platformy to ogromna baza różnorodnych czcionek, od nowoczesnych i prostych, przez staromodne, aż do dekoracyjnej kaligrafii.
- fonts.adobe.com
Jeśli mamy dostęp do Illustratora, mamy też dostęp do całego zbioru czcionek Adobe. Dodaje się je łatwiej niż czcionki z innych platform, gdyż po prostu klikamy „dodaj” i wyświetlają się one w programie.
Ile kosztuje logo?
Nie można ukrywać, że ceny logo nie są tak małe, jak mogłoby się wydawać. W 2024 średnia cena logo to między 500 a 5000 złotych. Często trzeba doliczyć do tego zarejestrowanie go jako znak towarowy.
Cena Adobe Illustrator
Adobe niestety nie oferuje jednorazowego kupna oprogramowania, tylko subskrypcje. Obecnie Illustrator kosztuje 26,86 € na miesiąc. Często zdarzają się jednak okazje na duże zniżki. Dla uczniów i studentów przygotowany został rabat 45% w pierwszym roku, a największe przeceny pojawiają się zawsze na black friday.
Poradniki
Na szczęście, program sam ofertuje wiele materiałów do nauki. Do każdego narzędzia mamy dodany krótki filmik, prezentujący jego działanie.
Jak włączyć siatkę perspektywy?
Jak dodać obszar roboczy?
Jak stworzyć kształt?
Nie można również pominąć wielu instrukcji i lekcji zapewnionych nam przez Adobe, z których dowiemy się więcej nie tylko na temat samego oprogramowania, ale także zasad projektowania graficznego.