Detroit: Become Human, czyli nasza niedaleka robotyczna przyszłość
Nasza technologia rozwija się w zatrważającym tempie. Sztuczna inteligencja już na stałe weszła do naszego życia. W końcu staniemy przed pytaniem: czy to nadal tylko nasze narzędzie, czy już świadomy twór? Witajcie w Detroit: Become Human.
Tak będzie wyglądał 2083 rok
Detroit: Become Human to najbardziej ambitna i rozbudowana gra AAA Quantic Dreams, producenta również szeroko znanego Heavy Rain. Obszerna fabuła tocząca się w 2083 roku, łącząca losy trzech bohaterów, wybory moralne zmieniające bieg historii i niesamowita grafika zapewnia długie godziny świetnej i emocjonalnej zabawy. Każda rozgrywka będzie trochę różniła się od siebie – w końcu gra ma aż 85 zakończeń.
Demo, czyli pierwszy rozdział historii Connora
W pierwszym rozdziale zostajemy bardzo szybko rzuceni w wir zdarzeń. Docieramy na miejsce jako Connor, android śledczy wysłany w celu negocjacji. W mieszkaniu znajduje się pełno policjantów, a uwaga skupia się na balkonie – zbuntowany robot mieszkającej tam rodziny trzyma małą dziewczynkę jako zakładnika.
Mamy przed sobą ogrom wyborów i informacji do zebrania. Kim jest ten android? Czemu się zbuntował? Kim jest dla niego dziewczynka? Czemu wziął ją na zakładniczkę? Im więcej się dowiemy, tym łatwiej będzie nam negocjować.
Jeszcze zanim wyjdziemy na balkon, mamy dwie możliwości, by odbiec od naszej zaprogramowanej natury. Pierwsza to włożenie rybki spowrotem do akwarium. Wielu graczy jest zaskoczonych, gdy widzi po tym ikonę wzrostu niestabilności systemu Connora. To bardzo proste – mamy misję, jednak przejawiliśmy oznaki empatii i współczucia dla jakiejś innej istoty. Drugi moment to znalezienie pistoletu. Prawnie, androidy nie mogą mieć przy sobie broni, jednak to my decydujemy.
Daniel, bo tak nazywa się zbuntowana maszyna, stoi na krawędzi przepaści, z dziewczynką i pistoletem w ręce. W zależności od tego, ile wiemy i na jakie wybory się zdecydujemy, dostaniemy bardzo różne rezultaty. Samo demo ma sześć zakończeń. Możemy się poświęcić, przekonać androida by zostawił dziewczynkę w spokoju, ale także zginąć razem z nimi.
Nie zapominajmy o szczegółach – przy negocjacji możemy pomóc leżącemu policjantowi z raną postrzałową. Jeśli to zrobimy, spotkamy go w dalszej części gry.
Główne postaci
Kara
model: AX400, pomoc domowa
właściciel: Todd Williams
aktorka: Valorie Curry
fot: Lidia Pająk
Kara to android służący do zajmowania się domem oraz dziećmi. Poznajemy ją, gdy jej właściciel, Todd, odbiera ją z naprawy. W jego mieszkaniu androidka sprząta i stara się zbliżyć do Alice, córki Todda. Dziewczynka jest bardzo nieufna i przestraszona. Kara decyduje się na ucieczkę z nią
Todd Williams
Todd to samotny rodzic, właściciel Kary i ojciec Alice. Stracił pracę przez roboty i widzimy nie zachowuje się przyjaźnie wobec Kary. Bierze antydepresanty i bordo, a wszystko to zapija sporą ilością alkoholu.
Alice
Jest to córka Todda. Bardzo cicha i potulna dziewczynka, ewidentnie skrzywdzona przez swojego ojca. Ma do niego ogromny uraz za to, że wcześniej uszkodził Karę i dlatego też się go boi.
Skąd wzięła się Alice? ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Tak naprawdę Alice nie jest dzieckiem Todda, nie jest nawet prawdziwym dzieckiem. Jest to android YK500. Ma zastępować jej właścicielowi faktyczną, biologiczną córkę, która odeszła od ojca razem z matką.
Luther
Android należący do Zlatko, który pomaga uciec Karze i Alice. Luther jest jego pomocnikiem i maszyną do zadań fizycznych. Jest on jednym z największych i najsilniejszych robotów.
Jak toczy się dalej historia Luthera? ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Luther był posłuszny swojemu panu, chociaż okazał niezadowolenie, gdy Alice zostaje odebrana Karze. Jego niestabilność programu gwałtownie rośnie gdy widzi, jak dziewczynka broni swojej „matki”. Może udać się z nami i uciec do Kanady.
Markus
model: RK200, prototyp
właściciel: Carl Manfred
aktor: Jesse Williams
fot: Lidia Pająk
Markus trafia w ręce Carla Manfreda jako prezent od Kamskiego. Przejawia on oznaki defektyzmu i pokazuje własną osobowość. Po sprzeczce z synem jego właściciela zostaje zutylizowany i trafia na wysypisko śmieci, skąd dąży do Jerycha, aby znaleźć inne androidy. Ostatecznie staje się liderem w grupie i przewodzi rewolucji.
Carl Manfred
Znany malarz i właściciel Markusa, który opiekuje się nim ze względu na słaby stan zdrowia. Carl uczy go jak malować i stara się wzbudzić w nim czułość na muzykę czy literaturę.
Simon
Android PL600, jeden z pierwszych członków Jerycha. Nie ma konkretnej drogi, którą uważa za lepszą. Jest prawdziwie neutralny i wspiera Markusa w każdej jego decyzji.
Relacja Markusa z Simonem ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Mimo że romantyczna relacja tych androidów nie jest kanoniczna, wiele fanów uważa, że powinna taka być. W rozdziale [], Markus może zostać zraniony, a jeden z towarzyszy (North lub Simon) oddaje mu swoje serce, mówiąc już przesławną kwestię: „Nasze serca są kompatybilne”.
North
Android WR400, oryginalnie pracująca w Klubie Eden jako partnerka seksualna. Nastawiona bardzo agresywnie, według niej najlepszą formą komunikacji z ludźmi jest przemoc.
Josh
Android PJ500, jeden z liderów Jerycho przed przybyciem Markusa. Był on wykładowcą na uniwersytecie, dopóki nie zaatakowali go pijani studenci. Jest prawdziwym pacyfistą i nie chce nikogo zabijać.
Connor
model: RK800, śledczy
właściciel: Departament Policji Detroit
aktor: Bryan Dechart
fot: Lidia Pająk
Connor to najbardziej zaawansowany prototyp stworzony przez Cyberlife, który służy do pomocy policji w badaniu zbrodni popełnionych przez androidy. Potrafi analizować dowody, na których podstawie tworzy rekonstrukcje zdarzeń. Może także imitować głosy innych osób w celu oszukania defektów.
Hank
Porucznik – alkoholik, partner Connora w rozwiązywaniu zagadek. Jest wielkim przeciwnikiem androidów i nie omieszka nas o tym poinformować na każdym kroku.
Czemu Hank nienawidzi androidów? ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Z biegiem gry możemy dowiedzieć się, że Hank miał syna o imieniu Cole. Miał on wypadek samochodowy i pilnie potrzebował operacji. Connor wysuwa tezę, że z racji braku dostępnych lekarzy chłopca musiał operować robot, a Cole tego nie przeżył. Całkowita prawda okazuje się być trochę inna.
Hank nienawidzi androidów, bo pozwalają ludziom unikać ich obowiązków. Jego syn trafił pod opiekę androida, dlatego że doświadczony lekarz był pod wpływem Bordo – silnego narkotyku.
Osoba, bez której nie byłoby całego zamieszania: Elijah Kamski
Kamski to twórca CyberLife i androidów. Twierdzi, że roboty są mądrzejsze i bardziej kompetentne od ludzi, i pozytywnie patrzy na przyszłość androidów. Jest zafascynowany defektami i tym, czy mogą odczuwać empatię.
Spotkanie z Connorem
Connor z Hankiem przyjeżdżają do posiadłości Elijah Kamskiego, aby go przesłuchać i dowiedzieć się czegoś więcej o buntujących się maszynach. Kamski mówi zagadkami i stawia nas przed wyborem: odpowie szczerze na jedno nasze pytanie, jeśli zastrzelimy jedną z jego androidów, Chloe – ten sam model, który wita nas po wejściu do gry. Jeśli ją zabijemy, Kamski nie będzie zainteresowany Connorem i po prostu odpowie na pytanie. Gdy jednak ją oszczędzimy, Kamski stwierdza, że ostatni ratunek ludzkości wysłany przez CyberLife sam jest dewiantem. Obojętnie od rezultatu, wypowiada on sugestywne zdanie: „zawsze zostawiam w swoich programach wyjście awaryjne”.
Sekretne zakończenie
Jeśli wszystkie trzy postaci zginą, otrzymamy zakończenie gry z Kamskim.
Trzy obszerne historie
Każda z postaci odkrywa przed nami kompletnie inne wątki. Poznajemy historię matczynej miłości, przyjaźni i walki o wolność. Przez 12 godzin gry w każdym przejściu poznamy inne zakamarki fabuły. Dotkniemy tematu niewolnictwa, ucieczki od właścicieli, wyborów mniejszego zła oraz odczuwania ludzkich emocji. Zostaniemy postawieni przed pytaniem: kiedy zaczyna się świadomość?
Wybory moralne przed nami
Wykonać misję czy pozwolić komuś żyć?
Podczas historii Connora przy śledztwach wielokrotnie natkniemy się na przeszkody związane z ukończeniem misji. Wszystkie nasze wybory opierają się na tym, jak bardzo zależy nam na ukończeniu misji.
Pogoń za dewiantem z Hankiem ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
W toku śledztwa odnajdujemy wraz z Hankiem defekta, który zaczyna uciekać. Naszym celem jest złapanie go, aby dowiedzieć się istotnych informacji. W trakcie pościgu jednak Hank wypada za barierki i ledwo się trzyma. Mamy szybki wybór – pomóc mu (wiemy, że sam ma 89% szans na przeżycie) czy ścigać androida?
Jeśli uratujemy Hanka, niesamowicie wzrośnie nasza niestabilność programu, ale równie mocno poprawi się nasza relacja z Hankiem, który stanie się naszym przyjacielem. Jeśli pobiegniemy za androidem, detektyw nam tego nie wybaczy i gdy tylko nas zobaczy, uderzy nas za to w twarz. Nic nam to jednak nie da – zbuntowana maszyna rzuci się z budynku.
Bliska osoba czy własna wolność?
Grając Karą nie ominiemy wielu problemów. Robotowi bardzo zależy na Alice i głównym priorytetem jest jej bezpieczeństwo. Pytanie tylko, ile jesteśmy w stanie dla kogoś poświęcić? A może lepszym pytaniem byłoby ilu?
Granica z Kanadą ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Podczas gry wielokrotnie możemy poświęcić się dla Alice, jednak na specjalne wyróżnienie zasługuje scena na granicy z Kanadą, gdzie Kara ofiaruje swoje życie dla dziewczynki. To, czy w tym miejscu będziemy mieli lepszy wybór zależy od naszych wyborów Markusem – jeśli opinia publiczna będzie wspierała androidy, damy radę przejść.
Agresja czy pacyfizm?
Marcus to bardzo inteligentny i wyjątkowy android. Jego właściciel, Carl Manfred, zachęcał go do własnych myśli i odkrywania nowych rzeczy. Dlatego musimy zadecydować, jak weźmiemy to, co nasze – czy spokojnie i pacyfistycznie, czy mimo względu na przeszłość wybrać agresję?
Marsz wolności androidów ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Markus wraz z kompanami z Jerycha zbiera się na protest ulicami Detroit, gdzie po drodze przechwytują inne androidy. Przemarsz może zakończyć się na wiele różnych sposobów, w zależności od wybrania agresji lub pokoju. Możemy poświęcić się dla grupy, uciec, czy nawet zaatakować.
Szczegóły, których nie można pominąć
- Heavy Rain
W grze możemy znaleźć detale zaczerpnięte z innej gry Quantic Dream, mianowicie Heavy Rain. W domu Carla Manfreda pojawia się origami, a w innym rozdziale pojawia się na chwilę lista filmów granych w kinie – jednym z nich jest właśnie ta gra.
- przełamanie czwartej ściany: Chloe w menu
W menu głównym zawsze wita nas postać Chloe – tej samej androidki, którą spotykamy w domu Kamskiego. Mówi nam o różnych tematach, opowiada na przykład o kocie Shroedingera, proponuje ankietę na temat androidów, czy składa życzenia na okazje (w zależności od daty na komputerze lub konsoli). Reaguje ona także na decyzje gracza w grze.
- złe zakończenie z Connorem
RK900 ⬅ kliknij, by zobaczyć spoilery!
Jeśli jako Connor wypełnimy swoją misję, na końcu gry otrzymamy specjalny urywek – dowiemy się, że zostajemy zastąpieni przez nowy, lepszy model – RK900.
- nieśmiertelny Connor
Connor to jedyna postać, która może wielokrotnie umrzeć w grze i ciągle powracać. Zmniejsza to drastycznie jego niestabilność programu. Pogarsza to również nasze relacje z Hankiem.
Dlaczego warto sprawić sobie takie przeżycie
Ogromnie rozbudowana fabuła, która pozostawia wiele zagadek nawet, gdy gra się w nią kolejny raz, a także poruszająca i do głębi emocjonująca to główny powód, dla którego warto zagrać w Detroit. Znajdziemy tu wielką liczbę wyborów, które, nawet te najdrobniejsze, mają wpływ na historię. Nie można zapomnieć również o świetnej grafice – mimo, że gra ma już 6 lat, wygląda jakby mogła wyjść w 2024 roku.
Detroit: Become Human 2
Niestety, nie możemy liczyć ani na sequel gdy, ani na żadną ekranizację. Studio nie kontynuowało żadnej ze swojej produkcji, a na temat przeniesienia na duży ekran szef Quantic Dream, David Cage wypowiada się tak:
Jeśli chodzi o sprzedaż praw do jednej z naszych gier firmie filmowej, aby nakręciła film, to niekoniecznie jest to coś, do czego aktywnie dążymy. […] Ciekawe jest również to, co robi Netflix i co robią inni, eksperymentując z interaktywnymi programami telewizyjnymi. Ponieważ jest to mainstreamowe, przemawia do osób, które nie są graczami, i każdego innego oraz daje im możliwość wpływania na przebieg fabuły w oparciu o ich wybory.