Krótka historia Minecrafta przez najważniejsze update’y
Minecraft, to jedna z najpopularniejszych gier komputerowych, której nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. W końcu sprzedano ponad 300 mln jej egzemplarzy. W tym artykule wspominam jej historię (konkretniej Java Edition) – jako osoba, która ma pewne mgliste reminiscencje Alphy i dużo żywsze obrazy Bety i gry już wydanej.
Początki Minecrafta – przez „Cave Game” do bety
Sama gra została stworzona 17 maja 2009 r. i niedługo będzie obchodzić szesnaste urodziny. Jej twórcą był pochodzący ze Szwecji Markus Persson, lepiej znany pod swoim pseudonimem „Notch”. Grę we wczesnych etapach współtworzył z nim „Jeb” – Jensen Bergensten.

Od momentu jej upublicznienia, przeszła ona przez wiele zmian. Spora część ludzi jako pierwszą jej fazę rozwoju pamięta Alphę, choć przed tym było jeszcze Cave Game, Classic, Indev (In Development) i Infdev (Infinite Development). Wtedy jednak pracowano przede wszystkim nad podstawami rozgrywki.
Od bety aż po oczekiwaną premierę
Ciekawe rzeczy zaczęły dziać się w Becie, która nastąpiła po Alphie. Pierwszą jej wersję wypuszczono w 2010 r. Potem wypuszczono jeszcze osiem następnych, gdzie po drodze dodawano rzeczy, o których dziś myślimy jako nierozerwalnie należących do tego klockowego świata. Mowa tutaj choćby o łóżkach, psach (wilkach) czy pistonach.

Dość kontrowersyjną była aktualizacja Beta 1.8, wydana w 2011. Dodano wtedy sprint, system poziomów czy wskaźnik głodu postaci – gra poszła w trochę inną stronę, nieco może RPGową? W końcu, w tym samym roku, wydano też update 1.0! Wtedy Minecraft miał swoją oficjalną premierę, dodano również alchemię, enchanting i End. Można było wtedy formalnie ukończyć grę, zabijając finałowego bossa smoka.
Mojang zostaje wykupiony w 2014?
Przez kolejne trzy lata dodawano wiele nowych bloków, mechanik czy struktur, które można było napotkać w świecie. Przykładowo – w 1.2 został dodany biom dżungli z występującymi w nim ocelotami, a także opuszczone kopalnie. W międzyczasie w pikselowym światku znalazły się także konie, mechanika handlu, command blocki i kowadła, a w końcu nowy generator świata w 1.7 i aż jedenaście różnorodnych biomów! To była mocna zmiana.

Tak jak Minecraft Beta 1.8 był w pewnym sensie wyjątkowym momentem, tak Minecraft 1.8 był ostatnim update’m, nad którym Mojang pracował w pełni niezależnie. Już wtedy gra była niezmiernie popularna i przynosiła zyski liczone w setkach milionów dolarów rocznie. Dlatego w 2014 r. Microsoft wykupuje macierzystą firmę za 2,5 miliarda dolarów!
Odchodzi wtedy z Mojangu Notch i dwóch innych założycieli. Zostaje natomiast Jeb, który do dzisiaj pełni tam ważną funkcję. Jest „Chief Creative Officer”, czyli osobą, która zajmuje się pomysłami i dalszym rozwojem samej rozgrywki.
Od 2016 do 2024. Ogromne zmiany
Właściwie to kiedy gra została kupiona przez wielkie studio w 2014 to potem nastała „susza”. W 2015 były wprowadzane raczej głównie drobne zmiany, co zmieniło się dopiero w 2016 roku. Wtedy znowu ruszono z kopyta i pojawiły się trzy major update’y. A w nich m.in: miasta w Endzie, zmiany w walce i tarcze, misie polarne i bloki magmy, elytry, leśne posiadłości (woodland mansions) i totemy.
W kolejnych latach było mniej wielkich aktualizacji niż kiedyś, bo zwykle jedna lub dwie na rok. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że zasięg wprowadzanych przez nie zmian był większy niż wcześniej. Można porównać „duży” update z 2013, kiedy zostały wprowadzone konie i kilka bloków z np. Nether Update’m z 2020, który zupełnie zmienił oblicza minecraftowych „piekieł”. Zostały wtedy tam dodane w zasadzie osobne biomy, nowi przeciwnicy, jak i netheryt.
Wymieńmy poszczególne aktualizacje od 2017 do 2024:
- World of Color Update (2017)
- Update Aquatic (2018)
- Village & Pillage (2019)
- Buzzy Bees (2019)
- Nether Update (2020)
- Caves & Cliffs pt. 1 i 2 (2021)
- The Wild Update (2022)
- Trails & Tales (2023)
- Bats and Pots (2023)
- Armored Paws (2024)
- Tricky Trails (2024)
- Bundles of Bravery (2024)
- The Garden Awakens (2024)

Ja pamiętam swój największy hype na Caves & Cliffs i nie byłem w tym uczuciu odosobniony. Wtedy wprowadzono nowy system generowania gór i jaskiń, różne ich typy, nowe złoża i kamienie. W niektórych miejscach MC wyglądał pięknie jak nigdy.
Współczesność i pytania o przyszłość gry
W marcu 2025 wypuszczono niezmiernie uroczą aktualizację. Było to Spring to Life, które zgrało się właściwie z przyjściem wiosny właśnie. Dodano w nim nowe rodzaje zwierząt, w zależności od biomu, w którym się wygenerowały; nowe kwiatki; opadające liście z drzew.
Co będzie dalej z Minecraftem? Trudno powiedzieć. Wiadomo, że Mojang planuje wprowadzić aktualizację z Ghastami oraz pewne zmiany graficzne, dotyczące przede wszystkim wody oraz zachowania światłocieni. Ja czekam podekscytowany, tak samo jak kiedyś na Betę 1.8.

Moje główne źródło stanowiła strona Minecraft Timeline. Link: minecraft-timeline.github.io/
Inne źródła:
- T. Gerken, Minecraft becomes first video game to hit 300m sales, BBC, 2023, bbc.com/news/technology-67105983, [dostęp: 13.05.2025]
- Minecraft Credits, www.minecraft.net/pl-pl/credits, [dostęp: 13.05.2025]
- K. Stuart, A. Hern, Minecraft sold: Microsoft buys Mojang for $2.5bn, The Guardian, 2014, theguardian.com/technology/2014/sep/15/microsoft-buys-minecraft-creator-mojang-for-25bn, [dostęp: 13.05.2025]
- Minecraft Fandom Wiki, Updates, minecraft-archive.fandom.com/wiki/Updates, [dostęp: 13.05.2025]